فلوت از سازهای بادی چوبی (بی زبانه یا بی قمیش) است که بر خلاف دیگر سازهای این دسته صدای آن نه از لرزش قمیش بلکه از نوسان هوای دمیده شده بر لبه دهنی ( یا تیغه هوائی) ساز تولید میشود.
فلوت از سازهای بادی چوبی (بی زبانه یا بی قمیش) است که بر خلاف دیگر سازهای این دسته صدای آن نه از لرزش قمیش بلکه از نوسان هوای دمیده شده بر لبه دهنی ( یا تیغه هوائی) ساز تولید میشود.
فلوت جز ساز های بادی چوبی بدون زبانه می باشد .
این ساز جزء قدیمیترین سازهای بادی محسوب میگرددکه قدمت برخی از آن که باستانشناسان یافتهاند به ۵۰،۰۰۰ سال پیش میرسد.
فلوتها در گذشته از جنس چوب ساخته میشدند (به همین دلیل در قدیم از آن به عنوان ساز بادی چوبی نام برده میشد) ولی امروزه با وجود اینکه این ساز در زمره سازهای بادی چوبی قرار دارد، لیکن ملاک تقسیم بندی آن جنس و آلیاژی که در ساخت آن استفاده شده مد نظر نیست، بلکه نحوه تولید صدای آن است.
واژه فلوت در زبانهای اروپایی به معنای نام کلی سازهای مشابه فلوت نیز بکار میرود. فلوت و ساز شرقی نی هم نوعی فلوت شمرده میشود. بهطور کلی فلوت و نی سازهایی همخانواده هستند.
برخی از ویژگی های این ساز :
با اینکه فلوت نیز جز ساز های بادی چوبی است ولی امروزه ان را از جنس طلا می سازند .
فلوت جدید را ((فلوت بوهم)) می نامند .
نت این ساز را با کلید سل می نویسند .
انواع فلوت
فلوت چینی:
چین را می توان یکی از قدیمیترین کشورها در نواختن آلات موسیقی بویژه فلوت دانست. در چین فلوتهای مختلفی وجود دارد از جمله: ۱- Dizi: یکی از آلات اصلی موسیقی در چین است. علاوه بر این که از آن در موسیقی سنتی، اپرا و ارکستر استفاده می شود، به کشورهای غربی نیز راه پیدا کرده است.نواختن آن به صورت اریب می باشد.به طور عمده از چوب بامبو (خیزران) ساخته می شود و صدای بسیار زیبایی دارد. ۲- Xiao: سازی بسیار قدیمی می باشد.نواختن آن به صورت عمودی و جنس آن نیز از خیزران تیره رنگ است. ۳- Paixiao ۴- Koudi: از جنس خیزران و بسیار کوچک و نازک می باشد.در سال ۱۹۷۱ توسط یکی از اساتید فلوت Dizi اختراع شد.
فلوت هندی (Bansuri):
این نوع فلوت در کشورهای هند و پاکستان نواخته می شود.از چوب خیزران ساخته شده و بر روی آن ۶ یا ۷ سوراخ وجود دارد. نواختن آن نیز به صورت اریب می باشد.
اوکارینا (Ocarina):
یکی از قدیمیترین سازهای موسیقی در جهان می باشد. ۱۲۰۰۰ سال قدمت!گذشته آن به چین برمی گردد ولی به مرور زمان به اروپا نیز راه پیدا می کند.نحوه صدا دهی آن تقریبا شبیه به فلوت ریکوردر می باشد.جنس آن معمولا از سفال است ولی با پلاستیک، چوب، شیشه و فلز نیز ساخته می شود. تعداد سوراخهای آن هم ۴ تا ۱۳ عدد می باشد. صدای آن نیز بسیار زیباست.می توانید به کاست اوکارینا از آقای Diego Modena گوش کنید.
در این درس ما با نحوه ایستادن و دست گرفتن ساز فلوت، آشنا خواهیم شد، که اهم مواردی که باید در این درس به آن توجه کنید عبارتند از :
تکیه گاه ساز فلوت بین انگشتان شست و اشاره دست چپ و انگشت شست و انگشت کوچک دست راست است.
هنگام ایستادن تمام وزن بدن به پاها منتقل شود و نه بر روی ماهیچه ها، بدین معنی که در هنگام ایستادن بالای بدنتان آرام و راحت و وزن آنرا را به قسمت پائین بدن منتقل کنید.
هیچگاه ساز فلوت را کج بدست نگیرید.
فراموش نکنید که همواره دست چپ از مچ باید کمی بسمت داخل شکسته شود.
برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه های پشتی (ناحیه کتف) نوازنده، که از عدم صحیح گرفتن ساز فلوت بوجود می آید، این تکنیک را به شما خواهیم آموخت: ابتدا ساز سر را بصورت 45 درجه بسمت چپ می گردانیم، سپس ساز را بالا آورده و مجددا به حالت قبلی بر می گردیم، این موضوع در کلیپ آموزشی این درس بصورت عملی برایتان توضیح داده ایم.
در این درس ما با نحوه ایستادن
اصول نفس گیری در ساز فلوت
فلوت
سیستم نفس گیری بدن برای هر نوازنده ساز بادی بسیار حائز اهمیت است و باید فرا بگیریم که سیستم نفس گیری بدن را برای نواختن ساز بادی تربیت کنیم، چرا که وازندگان ساز بادی، بیشتر از افراد عادی یا نوازندگان دیگر از این سیستم استفاده می کنند.
نوازنده یک ساز بادی همواره از دیافراگم نفس گیری می کند و باید یاد گرفت که هوای بیشتری وارد دیافراگم نموده و آنرا بصورت زمانبندی شده استفاده کنیم.
جالب اینکه مواردی که در این درس و کلیپ آموزشی آن فرا خواهید گرفت مختص فلوت نبوده و قابل استفاده برای کلیه نوازندگان سازهای بادی می باشد و برای نوازندگی سایر سازهای بادی نیز مورد استفاده می باشد…
و دست گرفتن ساز فلوت، آشنا خواهیم شد، که اهم مواردی که باید در این درس به آن توجه کنید عبارتند از :
تکیه گاه ساز فلوت بین انگشتان شست و اشاره دست چپ و انگشت شست و انگشت کوچک دست راست است.
هنگام ایستادن تمام وزن بدن به پاها منتقل شود و نه بر روی ماهیچه ها، بدین معنی که در هنگام ایستادن بالای بدنتان آرام و راحت و وزن آنرا را به قسمت پائین بدن منتقل کنید.
هیچگاه ساز فلوت را کج بدست نگیرید.
فراموش نکنید که همواره دست چپ از مچ باید کمی بسمت داخل شکسته شود.
برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه های پشتی (ناحیه کتف) نوازنده، که از عدم صحیح گرفتن ساز فلوت بوجود می آید، این تکنیک را به شما خواهیم آموخت: ابتدا ساز سر را بصورت 45 درجه بسمت چپ می گردانیم، سپس ساز را بالا آورده و مجددا به حالت قبلی بر می گردیم، این موضوع در کلیپ آموزشی این درس بصورت عملی برایتان توضیح داده ایم.